tisdag 18 mars 2008

Tacksamhet

Idag ska jag städa. Det är inte precis det roligaste jag vet, men absolut nödvändigt ibland.
Jag ska också ägna mig åt tacksamhet. En viktig detalj i livet som jag glömmer bort emellanåt...

Sist jag storstädade så började jag motvilligt och det gick ganska trögt. Jag ville helst smyga iväg från dammsugaren i hopp om att den inte skulle märka något och krypa ner i soffan med en bok. Men härdade ut och kämpade på. Det var inte jätteroligt.
Men medans jag gick här hemma och vevade bort ett tjockt dammlager så fick jag plötsligt syn på en kalender som hängde på väggen. En bröllopspresent från några smågalna vänner, full med bilder på min man. Ganska kul grej faktiskt.
Jag la huvudet på sned och tittade på bilden av Peter, kunde inte låta bli att le. Kände plötsligt hur otroligt mycket jag älskar honom, ni vet - så där bubblande inuti - och fylldes av tacksamhet över att han finns i mitt liv.
Det ena följde på det andra helt automatiskt - mina nästa tankar gick till min ljuvliga son och jag började fyllas av en jublande glädje över att han finns.
Det hela eskalerade till en dans med skurborsten, där musiken var inget annat än jag som sjöng bhajans av glädje och tacksamhet, och plötsligt var det superkul att städa!
Jag kom på att det finns så oerhört mycket att vara tacksam för; kärleken, livet, hälsan, att jag har ett hus, en trädgård, en underbar familj, att min hår är rött, att katten lever, blommorna som förgyller min vardag, härliga vänner som kommer på underbara idéer och förverkligar dem (t ex en kalender till mitt kök) osv osv.
Det gav så oerhört mycket energi att fokusera på dessa saker istället för damm o smuts.
Städningen gick bokstavligen som en dans och det är nog enda gången jag lyckats städa precis hela huset på en enda dag.
Så idag tänkte jag försöka göra om samma bravur.
Städning och tacksamhet går hädanefter hand i hand för mig. På det viset blir själva städningen en kärlekshandling och kärlekshandlingar gör själen lycklig. Så jag städar för Kärleken, Själen och Spirit (3 ord för samma sak).

Ute lyser solen på ett tjockt täcke av snö. Det är en sagolikt vacker dag.

Och det är tisdag :)

Inga kommentarer: