onsdag 12 mars 2008

Detaljer

Detaljer är viktiga, men man får inte haka upp sig vid detaljerna så att man missar helheten.

Det finns så många regler och de är inte alltid lätta att följa. T.ex. att man inte ska använda pekfingret när man använder en mala (mala=indiskt radband). För vissa känns det mer naturligt och mycket enklare att använda just pekfingret, och självklart vibrerar inte det chantade mantrat annorlunda för det. Vill du använda pekfingret, så gör det!

För många år sedan var jag lite bekymrad över att jag inte kunde sitta i lotusställning när jag mediterade pga mina trassliga knän. Det gick dock alldeles utmärkt att meditera ändå men jag inbillade mig att det gick ännu bättre för dem som kunde sitta i lotus. Det kanske det gör också, vad vet jag eftersom jag aldrig provat?, men inte måste man få benen att likna kronblad för att få kontakt med sitt högre jag :-)

Det är så mycket av detaljerna som är symbolik och inte praktiska nödvändigheter. Ta till dig symboliken, förstå den, respektera den och gör sedan så som det känns bäst för dig.

An it harm none, do what ye will.

Inga kommentarer: