söndag 16 mars 2008

Pengar o andlighet


Varför är det ständigt någon form av konflikt mellan pengar och andlighet?
Många tycker att det är förkastligt eller åtminstone omoraliskt att ta betalt för , vad ska vi kalla det?, andliga tjänster. Varför?
För att det ska ges med kärlek, har jag hört vissa säga. Vad är det som säger att det inte ges med kärlek bara för att man tar betalt?
Ingen anser att en sjuksköterska gör ett sämre jobb bara för att hon tar betalt för det. Var är skillnaden? Vi måste ju alla leva och få mat på bordet, eller hur?
Tydligast blir detta när man lyssnar på diskussioner om olika gurus. Min favoritguru (av de som lever idag), Sri Sri Ravi Shankar, blir ofta kallad kommersiell - och det ses som något negativt. Han åker världen runt år efter år, besöker krigszoner, medlar i konflikter, bedriver en enormt omfattande humanitär verksamhet, lär ut tekniker för stresshantering och försöker göra världen till en bättre plats för oss alla. Det tycker jag är jättebra!
Dessutom tjänar han pengar. Jag har ingen aning om hur mycket, kanske är det massor, kanske inte, men oavsett vilket så tycker jag att han förtjänar det. Mycket mer än Bill Gates.
Och då blir han automatiskt kommersiell, vilket, som sagt, lär vara något negativt.
Ska han ägna sig åt guru-verksamhet så ska han stappla fram klädd i aska och säckväv med en tiggarskål i handen, verkar det som. Det skulle han kanske göra också, om det hjälpte till att göra världen till en bättre plats, vad vet jag? Men han skulle nog ha lite svårt att få sitta med vid de stora konferensborden världen runt om han såg ut som en trashank.
Han är söt, tycker jag :) Jättesöt :D


Guru of Joy kallas han också, för han anser att Gud har humor ;)
Nå, detta var inte tänkt att bli en avhandling om Sri Sri - jag skulle bara använda honom som exempel. Jag har hört människor avråda från att gå hans kurser eftersom han är så kommersiell. Skulle vi hålla oss till den linjen så skulle vi alla bojkotta Microsoft-produkter (frestande i o för sig) och absolut inte köpa Nike-dojjor.
Är det så svårt att svälja? Han har en suveränt bra produkt att sälja, en produkt som vem som helst kan använda och som hjälper miljontals människor världen över varje dag att må bättre, prestera bättre och ha ett friare liv. En produkt som är helt ofarlig, miljövänlig på alla sätt och hälsobefrämjande.
Och han får inte ta betalt? Han får absolut inte göra reklam för den?

Jag har aldrig uppfattat att Spirit skulle ha något emot pengar.
Tvärtom, Spirit står för överflöd. 'Du är värd överflöd' hör man ofta i andliga sammanhang. Då syftas det på överflöd i alla former. Även pengar. Vi är alla värda ett överflöd av pengar, om vi vill ha det.
Även de som arbetar andligt i någon form.

Tjoflöjt!

Inga kommentarer: