torsdag 27 mars 2008

På huvudet

Just nu fick jag lust att skriva nåt riktigt bra. Nåt så otroligt djupsinnigt att alla som läser det drabbas av aha-upplevelser och kraft att förändra sina liv till det bättre, på ett eller annat sätt.
Det där är inte ett dugg djupt utan bara ap-sinnigt (monkeyminded) och inte är chanserna speciellt stora att jag skulle klara av det, så jag tänker inte ens försöka. Istället ska jag berätta om huvudbonader.
Ni vet, på skärtorsdagen flög jag ju iväg till Blåkulla i goda vänners lag. Jag fick med mig mycket men glömde hatten hemma. Lite snopet.
Det intressanta är dock att Universum under kvällen försåg mig med inte mindre än 2 hattar!
Den ena var sorteringshatten från Hogwarts som plötsligt blev min, till min stora förtjusning. Den andra var en rutig keps.
Exakt varför jag fick denna keps förstod jag aldrig. Han som hade den innan drabbades plötsligt, utan synbar anledning, av stort behov att ge den till mig. Efter att han hade gett mig den ägnade han sedan avsevärd tid åt att förklara hur otroligt viktig den var för honom, varpå jag idogt försökte ge tillbaks den. Men det var fruktlöst, han hade bestämt sig. Jag skulle ha den.
Till saken hör att jag inte ens ville ha den, och det var uppenbart att han egentligen inte ville bli av med den, så varför uppstod då denna situation?
Som jag ser det måste det ha berott på minst 2 faktorer; 1. Att jag var utan huvudbonad (Hogwarts sorteringshatt hade ännu inte blivit min) så Spirit gjorde sitt bästa för att åtgärda den situationen och 2. Att kepsen symboliserade något för kepsägaren som han kände både kärlek och motvilja inför.
Nu ligger den rutiga kepsen i min bokhylla och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den.
Kanske dyker det en vacker dag upp någon som blir förtjust i den så den kan få en ny ägare.
Kanske dyker dess forna ägare upp igen och vill ha tillbaks den. Vad vet jag?
Känner du någon som vill ha en rutig keps så säg till :)

Inga kommentarer: