fredag 13 juni 2008

Är vi redo för lycka?


Vi vill alla vara lyckliga. Åtminstone säger vi så.
Men hur mycket lycka kan vi hantera? Hur mycket lycka kan vi släppa in i våra liv innan vi saboterar för oss själva?

Ta en titt på hur vi är programmerade. Ett program säger ’Det är för bra för att vara sant.’
Ett annat är ’Jag visste att det inte skulle fungera i längden!’ eller ’Någonting måste gå fel.’
Andra populära program är ’Att jag alltid ska….’ Eller ‘Jag kan aldrig….’ följt av någon negativ tanke.
Hur kan vi förvänta oss att bli lyckliga när vi har så mycket skit i vägen?

Nyligen hände något i mitt liv som ett resultat av många böner och affirmationer. Jag var tacksam och glad. Men, nästa dag vaknade jag med sanslös huvudvärk, vilket jag mycket sällan drabbas av.
Huvudvärken verkade vid en första titt inte ha något som helst med min glädje från dagen innan att göra. Men frågan kvarstår: var jag redo för lycka? Eller satt jag fortfarande fast i min tro på Murphy’s lag att någonting alltid måste gå galet?
Ja, det fanns en bit hos mig som fortfarande trodde på smärta, offer och att något kan vara för bra för att vara sant. Och helt konsekvent så manifesterade Tomas Tvivlaren inom mig en negativ upplevelse som bevis för detta inprogrammerade påstående.

Det är helt enkelt så att vårat ego vill ha rätt, så det skapar händelser för att bevisa för oss att det vi tror är sant.

Så, ja, vi vill vara lyckliga, men vi tror inte på att det är möjligt! Vi har alla blivit programmerade på olika sätt att tro att lycka är undflyende och att vi inte förtjänar det.
Våra gamla systemfiler tillåter inte perfektion.
Du känner kanske igen det: ´Nåja, ingenting är perfekt.’ Vem säger det? Ett gammalt program som ligger i våra systemfiler.

Det positiva är att när vi väl letat fram de här gamla filerna inom oss, så kan vi ändra dem. Vi har fri vilja och kan välja vad vi tror på – med tålamod och envishet kan vi omprogrammera dessa gamla lycko-förstörande tankar till lycko-befrämjande tankar J

Börja med att varje dag tala om för dig själv ’Jag är en gudomlig varelse och jag förtjänar lycka!’
Det är sant. Tvivel är missförstånd. Vi har missförstått vilka vi är och vårt syfte.
Vi är inte – jag upprepar – inte syndare, inte heller är vi här för att lida och bli martyrer.
Vi är gudomliga och här för att uppleva och fullt fria att välja att uppleva livet som glädjefullt och kärleksfullt.

Vi kan vara kärleksfulla varelser som lever i harmoni med de gudomliga lagarna (av vilka det inte finns en enda som säger att vi inte kan vara lyckliga).

Och kan vi hantera lycka? Ja, 1000 gånger ja! Vi kan bli lyckliga när vi släpper alla barriärer, rädslor, tvivel, självfördömanden, kritik och tron på straff. Vi måste omprogrammera oss själva – då kommer vi att upptäcka att lyckan har alltid funnits där – vi var bara intonade på en annan frekvens.

Du förtjänar lycka! Du förtjänar villkorslös kärlek! Du förtjänar rikedom! Du förtjänar god hälsa! Berätta detta för dig själv tills du tror på det.
När de gamla, ovälkomna tankarna dyker upp, radera dem och välj, igen, lycka, frid, kärlek, överflöd och obegränsad glädje. Detta är din födslorätt. Och nu är det tid att kräva den.

Lyckan är din. Öppna bara upp dig för den.

Fritt översatt från en artikel i India Times 21/12-2003, skriven av Deepak Chopra

Inga kommentarer: