torsdag 19 februari 2009

Grundkolan idag, en knepig inrättning

Min son, som är 12 år och går i 6an, kom ikväll och bad mig förhöra honom på hans läxa. Den visade sig handla om Nordamerikanska indianer. Han brukar hålla mig underrättad om vad de läser i skolan, så jag blev lite förvånad. "Läser ni om indianer nu?" frågade jag och han svarade: "Nej, om Nordamerika."
Hm. Jag vet ju att de har läst om Sverige och alla dess landskap osv i flera år och ganska nyligen gått över till andra länder. Så jag frågade honom: "Har ni någonsin läst om samerna?" Svaret blev nej. Ingenting.
Men han kan nu rabbla skillnaden mellan skogsindianer och prärieindianer, olika namn på hövdingar, stammar och vilka som levde på buffel och vilka som levde på hjort och jordbruk, skillnaden på wigwam och tipi, etc
Men han har aldrig läst någonting om samer.
När jag uttryckte visst missnöje med detta så sa han: "Ja, jag vet. Det är sanslöst. Jag ska fråga fröken imorgon när vi får läsa om samerna." Det ska bli intressant att höra vad han får för svar på det.

Är det så här över hela landet? Eller är det bara här i Västra Götaland som man låtsas som att samerna inte finns?

1 kommentar:

Ceriadwen sa...

Jag känner igen det. Vi läste heller aldrig om samer i grundskolan. Det är banne mig inte klokt. :(
Detta var 1991-1999, Östergötland. Så inte så hemskt länge sedan. Men jag har också tänkt på det.